czwartek, 6 października 2011

Gaźniki w motocyklach dwusuwowych


           

Gaźnik jest zaliczany do układu zasilającego, jego zadaniem jest dostarczenie mieszanki paliwo - powietrznej do silnika. Połączony on jest ze źródłem paliwa - bakiem, źródłem powietrza - filtrem oraz w niektórych przypadkach z dozownikiem oleju.



                 Jak można się domyślić to ten element jest najczęściej odpowiedzialny za problemy z prawidłową pracą silnika. Aby sobie z nimi radzić najlepiej będzie przyswoić sobie wiedzę na temat regulacji gaźnika. Niektóre mniej udane produkcje same z siebie poddają się rozregulowaniu, a te solidniejsze i tak trzeba średnio raz na sezon przeczyścić.
                  Powróćmy do procesu mieszania się powietrza z benzyną. Mieszanka zasysana jest z gaźnika przy każdym cyklu ruchu tłoka w silniku. Przy spadku ciśnienia benzyna jest zaciągana z komory pływakowej, a odpowiednia ilość powietrza przechodzi przez filtr i tworzy się mieszanka, jeśli silnik wyposażony jest w pompkę oleju to jest od dozowany przez dyszę przy wylocie z gaźnika. W internecie można znaleźć poradniki o regulacji gaźnika pod frazą regulacja gaźnika w dwusuwie.
Najczęstszymi przyczynami nieodpowiednio wyregulowanego gaźnika są:
- większe spalanie benzyny
- powolne wkręcanie się na obroty
- przerywanie na wyższych obrotach
- nie schodzenie z obrotów
- niegaśnięcie silnika po wyciągnięciu kluczyków
- same wkręcanie się silnika na wysokie obroty
                  Ważne jest również aby zapewnić dobre połącznie filtra powietrza - gaźnika - króćca - cylindra. Nie może dojść na nim do rozszczelnienia, wtedy do mieszanki dostaje się niekontrolowane powietrze i regulacja gaźnika nic nie pomoże.
                  Dosyć prostą diagnozą o składnie mieszanki może być kontrola świecy zapłonowej w silniku. Po kilku kilometrach jazdy należy ją wykręcić i ocenić jej stan i kolor. Nie powinno na niej być żadnych wżerów, nagaru zaschniętego i uszkodzeń. Kolor powinien przypominać "kawę z mlekiem". Zalana olejem, czarna lub siwa oznacza złą mieszankę paliwo - powietrzną.
                  Warto zadbać o ten element i czyścić ponieważ jak już było wspomniane, jest jednym z ważniejszych elementem do poprawnej pracy silnika.